torsdag 2 december 2010

men vem var det?


Som tvingade mig att baka? Som tittade ut ett ganska jobbigt recept på lussebullar som ska jäsa 2 gånger? Som inte tyckte att 70 bullar verkade lite mycket?
Helt galet. Jag började 17 och tog ut sista plåten vid 23. Mommo somnade och var vaken i fas med dubbeljäsningen så det var ju kanon.


Jag har inte bakat lussebullar sen hemkunskapen i 7 an. Kanske en gång efter det.
Dom blir alltid torra och fula. Den som kollade ut receptet kunde ochså ha talat om hur trist det är är forma 70 bullar. Och talat om vem som ska äta upp dom
för det lär inte bli jag.
Hoppas jag.


Satte i mig 6 stycken allteftersom dom blev klara. Jag var ju tvungen att provsmaka.
6 plåtar lussebullar. 5 olika lussesnurror och en längd.
Det var en lycklig man som tittade på bullfatet när han kom hem.
Kanske var det ett litet barnajulglitter i hans ögon.
Alla blev inte fula men på första plåten blev dom groteska och deformerade. Så jag var tvungen att tänka om. Allt blir fint med lite pärlsocker på.
Så 50 stycken har pärlsocker på.
och 10 stycken tryckte jag ner en tumme i och la dit farmor Monicas plommonsylt.
och pärlsocker.
Fint som snus.


Mommo och jag har en ny tradition, hon får varm mjölk och jag får te sen en varsin lussebulle, hon en liten och jag en stor sen tittar vi på julkalendern.
Först inget godis eller bullar under hela första året sen kakor och tårta i stora lass sen hon fyllde ett.
Det är föräldralogik. Eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 

yasmin lawsuit